Historie
DJI_00741

Historie 

Idag har kennelen fået et nyt kapitel da der i 2018 er kommet en ny ejer med. Derfor går kennelens historie meget langt tilbage, men er egentlig også ganske ny. 


Kennel Beach-Cock’s startede tilbage i 1976 hvor Benedicte og hendes mand fik det første kuld. Siden er det blevet til 19 kuld. Oprindeligt har Benedicte haft Cocker Spaniels i længere tid. Det kan i læse om længere nede på siden under Benedictes historie.

 

Kennelens hunde stammer tilbage til 1970 hvor den første orange roan han blev købt hjem fra Kennel Limfjorden. Linjerne har ligeledes  grundlæggende været fra Kennel Craigleith i England, senere har der været importeret både hanner og tæver fra Kennel Liecock´s i Sverige. I år 2000 blev der købt en tæve fra Kennel C`est Si Bon, som i dag er grundstammen i det nuværende opdræt.

 

Kennelens navn stammer fra Benedictes tidligere hjem i Kjul ved Hirtshals. Et fantastisk lille pandekage hus, som lå ganske kort fra stranden. I dag er stranden stadig en stor del af hundenes og vores liv, da Benedicte har et pragtfuldt sommerhus ved Grønne strand ved Svinkløv klitplantage.  

 

 

Benedicte 


Stort set hele mit liv har jeg været omgivet af hunde, hovedsalig cocker spaniels.

I mit barndomshjem havde vi i starten både schæfer og pointer, idet vi boede på en skovriddergård nær Fåborg, så der skulle være både vagt- og jagthund, min far havde som hobby at gå på jagt, og da vi flyttede til Jylland i 1947, fik vi vores første cocker spaniel han fra skovfoged Møller ved Silkeborg i 1952. Det blev starten til kærlighed til denne race, som både er familie – og jagthund.


Senere stiftede jeg familie, og i 1970 flyttede Leo og vores to sønner til Frederikshavn, blev medlem af Spaniel Klubben, hvor så interessen for at arbejde med spaniels virkelig opstod. Det startede med køb af en orange/roan han: Limfjordens Chabri fra Kennel Limfjorden, jeg gik lidt på udstilling , men vi startede også med dressur ” i det små ” på egen hånd, da Spaniel Klubben på daværende tidspunkt ikke havde et træningsprogram. Det blev DKK´s lydighedsregler vi gik efter, og vi fik hurtigt startet et hold, som udviklede sig til mange hold de efterfølgende år.


Jeg blev ret hurtigt valgt ind i Spaniel Klubben´s bestyrelse og Leo blev formand for det vi kaldte ”kreds ” i Nordjylland. Hurtigt blev der sat gang i dressurarbejdet landet over, da der var flere, som havde interesse for dette, og i løbet af få år var landet delt op i kredse, som havde hver deres lokale bestyrelse.

I 1975 flyttede vi til Århus, hvor vi også der fik oprettet en kreds og fik begyndt dressurtræning. Her kom nu afdøde Svend Villumsen, som boede i Randers, ind i billedet, da han havde en del forstand på jagt/dressur, så han og andre jagtinteresserede fik sat gang i love og regler vedr. jagttræning. Også på Fyn i kraft af Vagn Elmelund kom der gang i træningen.


I mange år sad jeg både i Spaniel Klubbens bestyrelse og kredsbestyrelser, sidstnævnte kom senere til at hedde ”region” bestyrelser, ikke at blive forvekslet med DKK´s kredse ! Jeg var også med til den spæde start af ”Hvalpelisten”, som dengang blev skrevet på maskine og sendt ud til kommende hvalpekøbere. – Også ”Hvalpepakke” konceptet var jeg med til at udvikle.


Min interesse for opdræt af cocker spaniel´s startede i begyndelsen af 1970`erne. I 1973 importerede jeg en tæve fra Kennel Craigleith i England, og hun blev grundstammen for mit opdræt. Efter en periode fra 1975-84 flyttede vi tilbage til Nordjylland nærmere Hirtshals, hvor vi købte vores ” drømme-landsted ”, hvor der både var plads til cockere , 14 Godtlandske Pelsfår og 3 heste, et paradis for dyre – og naturelskere. Her fortsatte vi vores arbejde med Spaniel Klubben i højeste gear.


Desværre døde Leo i 1995, men min interesse for opdræt af cockere og arbejde for klubben tabte jeg ikke, dog kom en gradvis nedtrapning af får og heste de næste 11 år, indtil jeg i 2006 flyttede til Hjørring, hvor jeg stadig bor. Mit arbejde i klubben har de sidste snart 30 år hovedsagelig bestået af at ”holde styr” på klubbens medlemmer.